Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børneinstitution for en særlig målgruppe

Målgruppen er specifik 

Motoriske vanskeligheder og eventuel specifikke kognitive vanskeligheder er de primære fællesnævner for Stampes børn.  

Vanskelighederne bunder ofte i at barnet har Cerebral parese, men kan også skyldes andre problemstillinger som rygmarvsbrok, traumer, senhjerneskader, for tidlig fødsel, infektioner og syndromsygdomme.  

Visitering til Stampe til anden tilbud sker igennem Fagcenter Børn og Unge

Visitering til Stampe sker gennem Fagcenter Børn og Unge i Aalborg kommune. Stampe er en paragraf 83 institution oprettet under Serviceloven. Tilbuddet er regionsdækkende. 

Tilbuddet er som udgangspunkt et midlertidigt tilbud til barnet, hvorfor Visitationen løbende og fagligt vurderer om barnet er velplaceret i Stampe.  

Overgange fra Stampe til andet tilbud sker i et tæt samarbejde

Overgang til andet Dagtilbud sker når det skønnes bedre for barnet, set i forhold til dets behov, udvikling og trivsel. Overgangen sker i et tæt samarbejde mellem Visitation, forældre samt Stampe. 

Længden af et barns indskrivning i Stampe afhænger altid af det vurderede behov. Børn kan forblive i Stampe til skolealderen, hvis behovet er til stede. 

Bredt sammensat personalegruppe bestående af flere faggrupper 

Tværprofessionelt samarbejde er grundstenen i arbejdet med og omkring børnene. Pædagoger, en ergoterapeut, en fysioterapeut og en pædagogstuderende udgør den faste normering. 

Ekstern talepædagog og psykolog som er en del PPR samarbejder med personalet omkring børnenes vanskeligheder. Ud over observationer og udredning af børn har de en vejledende rolle i forhold til personale og forældre. 

Specifik faglig viden kombineret med en generel viden omkring børns almindelig udvikling, danner grundlaget for tilrettelæggelsen af hverdagen og interventionerne, for såvel det enkelte barn som for børnefællesskabet. 

Terapeuternes arbejde tilrettelægges ofte således, at det indgår som en naturlig del af det daglige tilrettelagte pædagogiske arbejde og i hverdagen som helhed.