Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Pædagogiske læreplaner er et dynamisk værktøj i dagligdagen 

Den styrkede pædagogiske læreplan er et dynamisk værktøj i forhold til det daglige arbejde som pågår i Stampe. Læreplanen justeres løbende og skal sikre højest mulig kvalitet i det pædagogiske og terapeutiske arbejde. 

Læreplansarbejdet kommer til udtryk igennem såvel planlagte og struktureret pædagogiske og terapeutiske aktiviteter, som i spontane aktiviteter.  

Fokusset på at selv de mindste øjeblikke med barnet indeholder gode muligheder for læring og udvikling, er bærende i vores praksis. Derfor prioriterer vi pusle-, garderobe- og lignende situationer højt i hverdagen. Denne læring kaldes i Stampe for hverdagslæring og er tæt knyttet til læreplanen. 

Læringsmiljøer tager afsæt i børnenes interesser og de pædagogiske læreplaner

Bevidst indrettede læringsmiljøer tilgodeser såvel det enkelte barns muligheder for udvikling, læring, dannelse og trivsel, som for børnefællesskabets muligheder. 

Tilrettelæggelsen af læringsmiljøerne tager afsæt i læreplanstemaerne i Den styrkede pædagogiske læreplan, men med varieret fokus. 

Løbende forandringer i læringsmiljøerne er med til at skabe motivation for børns nysgerrighed og deltagelse. 

Legepladsen i Stampe ses som et særligt læringsmiljø, hvor indretningen gør at en stor del af den terapeutiske behandling kan gå hånd i hånd med udeaktiviteter og leg. 

Dokumentation af læringsprocesser synliggøres i Stampes forskellige rum

Synlig dokumentation af børnenes læring vil på forskellig vis kunne opleves i Stampe eller på Aula. 

Kreative værker, fotoserier af børnenes læreprocesser eller små praksisfortællinger er nogle af de dokumentationsformer som der arbejdes med i Stampe. Disse benyttes i evalueringen af den pædagogiske og terapeutiske praksis. 

Den styrkede pædagogiske læreplan, samt evalueringen kan rekvireres ved at kontakte Stampe.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.