Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Pædagogiske læreplaner er et dynamisk værktøj i dagligdagen 

Den styrkede pædagogiske læreplan er et dynamisk værktøj i forhold til det daglige arbejde som pågår i Stampe. Læreplanen justeres løbende og skal sikre højest mulig kvalitet i det pædagogiske arbejde. 

Læreplansarbejdet kommer til udtryk igennem såvel planlagte og struktureret pædagogiske aktiviteter, som i spontane aktiviteter.  

Fokusset på at selv de mindste øjeblikke med barnet indeholder gode muligheder for læring og udvikling, er bærende i vores praksis. Derfor prioriterer vi pusle-, garderobe- og lignende situationer højt i hverdagen. Denne læring kaldes i Stampe for hverdagslæring og er tæt knyttet til læreplanen. 

Læringsmiljøer tager afsæt i børnenes interesser og de pædagogiske læreplaner

Bevidst indrettede læringsmiljøer tilgodeser såvel det enkelte barns muligheder for udvikling, læring, dannelse og trivsel, som for børnefællesskabets muligheder. 

Tilrettelæggelsen af læringsmiljøerne tager afsæt i læreplanstemaerne i Den styrkede pædagogiske læreplan, men med varieret fokus. 

Løbende forandringer i læringsmiljøerne er med til at skabe motivation for børns nysgerrighed og deltagelse. 

Dokumentation af læringsprocesser synliggøres i Stampes forskellige rum

Synlig dokumentation af børnenes læring vil på forskellig vis kunne opleves i Stampe eller på Aula. 

Kreative værker, fotoserier af børnenes læreprocesser eller små praksisfortællinger er nogle af de dokumentationsformer som der arbejdes med i Stampe. Disse benyttes i evalueringen af den pædagogiske praksis. 

Den styrkede pædagogiske læreplan kan rekvireres ved at kontakte Stampe.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

- det fælles pædagogiske grundlag

- beskrivelse af seks læreplanstemaer

- pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring