Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi

Handleplan som fælles værktøj for tilrettelæggelsen af interventioner 

Neuropædagogiske tilgange er grundlaget for vores arbejde med det enkelte barn, samt børnegruppen som helhed. Dette gælder både for det pædagogiske og terapeutiske arbejde. 

Udredninger og observationer foretaget af såvel pædagoger og terapeuter samt eventuel talepædagog og psykolog danner grundlaget for den fælles handleplan, som det enkelte barn har. Handleplanen justeres løbende, så den følger barnets udvikling. 

Behandling og træning foretages ud fra en faglig og individuel vurdering, af de relevante faggrupper. Forløb tilrettelægges ud fra barnets behov og har forskellige tidsperspektiver.  Den terapeutiske behandling kan også i iværksættes på baggrund af en genoptræningsplan fra sygehuset. 

Psykologisk bistand tilbydes til specifikke opgaver

Psykologisk bistand tilbydes til specifikke opgaver omkring et barns udvikling. Opgaven kan handle om en psykologisk udredning af barnet, suppleret med sparring vedrørende personalets tilgange til barnet. Drejer det sig om en specifik udredning vil det altid foregår efter aftale med forældrene. 

Talepædagogisk bistand tilbydes til specifikke opgaver igennem PPR Aalborg

Talepædagogisk bistand tilbydes ved specifikke opgaver. Dette foregår både i form af direkte arbejde med et enkelte barn, en mindre gruppe eller som sparring til personalet. Dette samarbejde foregår altid efter aftale med forældrene, hvis det drejer sig om et konkret barn. 

Sprog og integration: Som led i at integrere to-kulturelle familier, kan vi søge om sprogstøtte til et specifikt barn, i en afgrænset periode. 

Øvrige samarbejder sker blandt andet med en nærliggende børnehave

Besøgsbørnehave: Vi besøger en nærliggende børnehave sammen med de børn, som vi fagligt vurderer, vil profitere at dette. Besøg er kun aktuelt for de børn, hvor det er en del af barnets handleplan. 

I det omfang det er muligt besøger vi det kommende Dagtilbud med de børn som skal udsluses fra Stampe, inden skolestart. 

Overgang til andet dagtilbud eller skole sker i samarbejde med forældrene

Overgange til andet Dagtilbud: Hvis barnet skal starte i andet Dagtilbud, afholder vi overleveringsmøde sammen med forældre og kommende dagtilbud. Her gives der en aktuel status på barnets ressourcer og udfordringer. Der vejledes omkring eventuelle hjælpemidler og behov for særlig støtte. 

Overgang til skole: Forbliver barnet i Stampe indtil skolestart afholdes overleveringsmøde med forældre og kommende skole. Her gives en aktuel status på barnets ressourcer og udfordringer. Der vejledes omkring eventuelle hjælpemidler og behov for særlig støtte. 

Barnets forløb i Stampe beskrives via intern mødeaktivitet 

Opstartsmøde: Inden barnets opstart afholdes et møde med forældre og andre relevante aktører omkring barnet. På mødet gives der en status på barnets hidtidige udvikling og tidligere interventioner.  

Første dialogmøde: 2 til 3 måneder efter barnets opstart inviterer Stampe til et dialogmøde. Her deltager forældre og personale, samt eventuelt en konsulent fra Fagcenter Børn og Unge. 

Konsulenten deltager udelukkende for at få kendskab til barnets behov, udfordringer samt ressourcer. Dette med henblik på at få mere viden om barnet end det som fremgår af ansøgningen. Ligesom kendskab til familien som helhed, er vigtigt for konsulentens videre arbejde. 

Formålet med mødet er at forældre samt involverede fagpersoner giver en mundtlig førstehåndsbeskrivelse af barnet. Barnets første tid i Stampe drøftes, ligeledes mål for barnets udvikling. Afstemning af gensidige forventninger klarlægges ligeledes på mødet. 

Revisiteringsmøder sker cirka én gang årligt

Første re-visiteringsmøde; Et år efter barnets opstart afholdes dette møde. Der gives en status på barnets udvikling, ressourcer og udfordringer. Forældre og konsulent fra fagcenter Børn og unge drøfter fremtidig placering af barnet. Enten forbliver barnet i Stampe det kommende år eller udsluses til et mere relevant tilbud. 

Efterfølgende status/re-visiteringsmøder: Forlænges barnets ophold i Stampe afholdes der et nyt møde efter cirka et år. Mødet er identisk med første status/re-visiteringsmøde. 

Overgang til andet dagtilbud eller skole sker via overleveringsmøde

Overgange fra Stampe; Afsluttes opholdet i Stampe, flytter barnet enten til andet Dagtilbud eller til skolen. I begge tilfælde afholdes et overleveringsmøde, hvor Stampes personale sammen med forældre overleverer relevante oplysninger om barnet til det kommende Dagtilbud eller skole. 

Formålet med møderne er at give en fyldestgørende beskrivelse af barnet, samt videregive relevant information i målet om at gøre overgangen så tryg og meningsfuld som muligt. 

Statusbeskrivelser skrives forud for alle revisiteringsmøder

Statusbeskrivelser af barnet laves forud for alle re-visiteringsmøder, samt når barnet afsluttes i Stampe. Beskrivelsen sendes altid til forældre og relevante aktører omkring barnet. 

Ansøgning til skoleudredning sker i samarbejde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

Skoleudredning er almindelig procedure for alle Stampes skolesøgende børn.  Dette for at sikre at barnet får det rette skoletilbud, set ud fra barnets ressourcer og udfordringer. 

Udfyldning af ansøgningsskema vedrørende skoleudredning sker i et samarbejde mellem forældrene og Stampe. Stampe sørger efterfølgende for at sende skemaet til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. 

Psykologer fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i skoleforvaltningen forestår udredningen og samarbejder med forældrene om at klargøre beskrivelsen af barnets behov. Der afholdes møde med skolelederen af barnets distrikts skole og en psykolog fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning inden beskrivelse og ansøgning sendes til Visitationen. Her vurderes det hvilket skoletilbud der er bedst egnet til det enkelte barn. 

Ad hoc dialogmøder prioriteres løbende med afsæt i både forældrenes og personalets behov

Eksterne samarbejdspartnere i form af Stampes psykolog og talepædagog afholder møder med forældrene ved behov for særlig intervention. Relevant personale fra Stampe deltager altid i disse møder. 

Møder, ud over de planlagte og som alene har relevans for forældre og personale i Stampe, afholdes ved behov.